Siirry pääsisältöön

Brinsi -tuolit

Tarvitsen nojatuolit!


  Kun tarvitsin uuteen asuntooni parin sieviä pieniä nojatuoleja, lähdin tutkimaan kotini varastoja. Äkkiä silmiini osui kaksi Brinsi-tuolia, joista toisesta oli yksi jalka halki. Kummassa tuolissa ei pystynyt istumaan "huojuvien" käsinojein/jalkojen takia. Muuten vaikuttivat olevan ihan hyvässä kunnossa, joten tästä täydellinen projekti kouluun. 

Aloitin purkamalla käsinojat irti. Sen jälkeen purin kankaat ja pehmusteet pois. Tuolit oltiin joskus kaksikymmentä vuotta sitten verhoiltu uudelleen ja silloinen verhoilija oli käyttänyt vanhat pehmusteet uudelleen.  Heitin suurimman osan pehmusteista roskiin, sillä suurin osa niistä oli käyttökelvottomassa kunnossa ja haisi.

Tuolien vanha verhoilu oli likainen ja hyvin kulunut.
Käsinojat oltiin sellakatut. Kuvassa oleva käsinoja
oli ainoa, joka pysyi kasassa.





En olisi koskaan uskonut näin ummikkona kuinka paljon niittejä voi iskeä yhteen tuoliin. Kahden tuolin purkamiseen ei kumminkaan mennyt yhtä koulupäivää pidempään. Tuolien runkojen kunto oli välttävä. Toiseen jouduin uusimaan kokonaan takalistan. Samalla purin ja liimasin molemmat rungot uudelleen kasaan. Samaan syssyyn tein puutuvan jalan toisen tuolin käsinojaan.

Poistin myös lakan käsinojista ja käsittelin ne vesipetsillä. Lakkasin käsinojat käsin 50/50 ohennetulla uretaanialkydilakalla. Lopuksi hinkkasin pintaan öljyvahan.











Toisesta tuolista oli pongahtanut irti yksi siksak-jousi. Jousien kiinnityksiin oli edellinen verhoilija tehnyt jonkunlaisesta muovisesta materiaalista patentin. Osaa sikssaks-jousista oltiin vakautettu naulojen avulla. 


Taustapahvit olivat käyttökelvottomassa kunnossa.

Muutama kuva purkamisvaiheesta. Täytteet pohjimmaisesta alkaen: meriheinämatto, harmaa vanu, 3cm vaahtomuovi ja valkoinen vanu.
Täytin suurimpia naulan jälkiä puu tikuilla.

Runkojen kasaan liimamista. Huom. uusi takalista tässä tuolissa.

Lakan poistoo, petsaus ja käsin lakkauksen vaiheita. Uusi jalka, jonka tein on kuvassa alhaalla oikealla.

Nyt kaikki on valmista uusia pehmusteita ja verhoiluja varten :)





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keinutuoli -kolmas oma restaurointityö

Kun veljesi kinaavat.. saat itsesi työllistettyä. Ainakin siinä tapauksessa, jos toinen veljistäsi yrittää heittää toista keinutuolilla. Arvatenkin saattaa, ettei se reippaasti yli 100 -vuotias keinutuoli vanhus selviä ilmalennosta vaurioitta.. Lopputulos toinen jalas poikki oksakohdasta Keinutuolin historiaa: Malli: Nakkilan keinutuoli Keinutuolin aikaisin historia ei ole ihan tiedossa, kuin siltä ajalta, kun isoäiti (80.v) muistaa. Keinutuoli on peräisin Kokemäeltä Luodonperästä. Tässä keinutuolissa on mm. istunut isoisoäitini ja isoisoisäni hääkuvassaan. Keinutuoli siis on ollut suvussa todella kauan ja isoäitini arveli keinutuolin olleen talossa jo silloin kun isoisoäitini ja isoisoisäni sinne ovat muuttaneet. Isoisovanhempieni kuoltua isoäitini peri keinutuolin ja lopulta keinutuoli löysi tiensä kotini tupaan.  Löysin googlailessani nettisivun, jossa oli mielenkiintoista tietoa Nakkilan puusepistä, joka linkittyy mielestäni tähän kienutuoliin.  htt...

Askon Marjatta-tuolit

  Otin keväällä vastaan ensimmäisen varsinaisen "asiakastyön" kotioloissa tehtäväksi. Tuoli pari paljastui Ilmari Lappalaisen Askolle suunnittelemiksi Marjatta -tuoleiksi. Tuoleihin oli aikaisemmin ainoastaan laitettu uusi istuimen kangas vanhan päälle muuten tuolit olivat alkuperäiskunnossa.   Ensimmäisenä irroitin käsinojarakenteen tuoleista. Kävi ilmi, että käsinojia pitävistä ruuveista oli osa mennyt katki, osa vääntyneet ja osassa talttapää kanta oli hirvessä kunnossa, joten päätin vaihtaa kaikki ruuvit uusiin. Myöskin käsinojien ruuvin kantoja peittäneistä puunapeista osa oli hävöksissä ja osa mureni niitä irroittaessani. Päätin myös uusia ne kaikki. Löytäessäni sopivan kokoiset puunapit alkoi armoton petsien sekoittelu. Pitihän nappien väri saada sopimaan käsinojien värin kanssa. Onnistuin ja vielä lopuksi lakkasin nupit muutamaan otteeseen.   Kun lähdin purkamaan tuolien verhoiltuja runkoja paljastui mistä niiden hurja paino johtui. Pehmustus oli vaaht...

Kaksi rokokoo nojatuolia teollisesti verhoiltuna

Tuolien alkuperäinen kunto   Tämä työ olikin sitten mielenkiintoisin tähän astisen koulun aikana. Sain tehtäväkseni kaksi isoa pyökistä tehtyä rokokoonojatuolin runkoa. Rungot olivat majailleet koululla jo jokseenkin aikaa, sillä runkoja ei oltu pintakäsitelty. Edellisen koulun peruja olin tehnyt paljon erilaisia pintakäsittelyjä, joten rungot uskallettiin antaa  huomaani. Kantti ja juutti pois otettuna    Runkoja oltiin aloitettu verhoilemaan sen verta, että niissä oli satulavyöt, juutti ja etureunassa kantti. Purin kaikki pois, koska asiakkaan kanssa oltiin sovittu tehtävän tuolit teollisesti. Sitten alkoin järjetön hiomisprosessi. Rungot olivat kutakuinkin veistotaltan jäljiltä, joten siloteltavaa ja karheita kohtia löytyi. Hion rungot käsin ensin karkeammalla 180 paperilla ja viimeistelin 240 paperilla. Ei riittänyt päivä, eikä pari kunnes sain hiottua rungot hyvän näköisiksi ja tuntuisiksi. Seuraavaksi piti sekoitella vaalea petsi. Sekoitin Herdin...