Siirry pääsisältöön

Keinutuoli -pintakäsittely ja työn valmistuminen


Kaljalla taiteilua


   Ootrauksen pohjana toimi pellavaöljymaali, jonka tein itse. Sitä tuli kolme kerrosta. Pohjamaalaukseen meni aikaa huomattavan kauan, sillä vähäisen auringon UV-valon lisäksi maalasin keinun ylä- ja alaosaa erikseen.



Ero kolmannen ja toisen maalikerroksen välillä on huomattava













Keinutuolin yläosa hinkattu liidulla. 
  Pohjamaalauksen jälkeen hinkkasin koko keinutuolin kostutetulla rätillä ja liidulla läpi, jotta kalja ei hylkisi pintaan. Päädyimme ootraamaan keinutuolin siis kaljalla. Kalja on siitä kätevä ja helppo, sillä aina esimerkiksi kuvion tai vedon epäonnistuessa sen pystyy uusimaan niin monta kertaa kuin haluaa. Liidulla hinkkaamisen jälkeen aloin tekemään puun syitä kaljalla, ruskealla umbralla ja luonnon terralla. Kun sain koko keinutuolin ootrattua laseerasin pinnan kirkkaalla lasuurilla.



Keinutuoli ootrattu kauttaaltaan kaljalla,
sekä lasuuri levitetty keinutuolin "niskalautaan"


















Eri vaiheita kuvattuna

Seuraavaksi laseerasin koko komeuden päälle ruskealla umbralla sävytetyllä lasuurilla mukaillen kaljalla tehtyjä kuvioita. Toisella laseeraus kerralla tein sävyeroja ja korostuksia erityisesti sydän puuhun. Tämän jälkeen maalasin vielä kerran ruskealla lasuurilla tasoittaen osin radikaalejakin sävyeroja.

Kirkkaalla lasuurilla ja kaljalla vedetty pinnan erottuu hyvin jo ruskealla lasuurilla vedetyistä pinnoista. 


Ensimmäisen ruskean lasuurin jälkeen

Toisen ruskean lasuuri kerroksen jälkeen.

Kolmannen ja viimeisen lasuurikerroksen jälkeen vielä pinta märkänä.
Todellisuudessa keinutuolista ei tullut niin tumma kuin kuva antaa olettaa.
Pyrin päivittämään kuivuneesta keinutuolista kuvan lähiviikoina.

Tämä projekti valmistui vkolla 7


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keinutuoli -kolmas oma restaurointityö

Kun veljesi kinaavat.. saat itsesi työllistettyä. Ainakin siinä tapauksessa, jos toinen veljistäsi yrittää heittää toista keinutuolilla. Arvatenkin saattaa, ettei se reippaasti yli 100 -vuotias keinutuoli vanhus selviä ilmalennosta vaurioitta.. Lopputulos toinen jalas poikki oksakohdasta Keinutuolin historiaa: Malli: Nakkilan keinutuoli Keinutuolin aikaisin historia ei ole ihan tiedossa, kuin siltä ajalta, kun isoäiti (80.v) muistaa. Keinutuoli on peräisin Kokemäeltä Luodonperästä. Tässä keinutuolissa on mm. istunut isoisoäitini ja isoisoisäni hääkuvassaan. Keinutuoli siis on ollut suvussa todella kauan ja isoäitini arveli keinutuolin olleen talossa jo silloin kun isoisoäitini ja isoisoisäni sinne ovat muuttaneet. Isoisovanhempieni kuoltua isoäitini peri keinutuolin ja lopulta keinutuoli löysi tiensä kotini tupaan.  Löysin googlailessani nettisivun, jossa oli mielenkiintoista tietoa Nakkilan puusepistä, joka linkittyy mielestäni tähän kienutuoliin.  htt...

Askon Marjatta-tuolit

  Otin keväällä vastaan ensimmäisen varsinaisen "asiakastyön" kotioloissa tehtäväksi. Tuoli pari paljastui Ilmari Lappalaisen Askolle suunnittelemiksi Marjatta -tuoleiksi. Tuoleihin oli aikaisemmin ainoastaan laitettu uusi istuimen kangas vanhan päälle muuten tuolit olivat alkuperäiskunnossa.   Ensimmäisenä irroitin käsinojarakenteen tuoleista. Kävi ilmi, että käsinojia pitävistä ruuveista oli osa mennyt katki, osa vääntyneet ja osassa talttapää kanta oli hirvessä kunnossa, joten päätin vaihtaa kaikki ruuvit uusiin. Myöskin käsinojien ruuvin kantoja peittäneistä puunapeista osa oli hävöksissä ja osa mureni niitä irroittaessani. Päätin myös uusia ne kaikki. Löytäessäni sopivan kokoiset puunapit alkoi armoton petsien sekoittelu. Pitihän nappien väri saada sopimaan käsinojien värin kanssa. Onnistuin ja vielä lopuksi lakkasin nupit muutamaan otteeseen.   Kun lähdin purkamaan tuolien verhoiltuja runkoja paljastui mistä niiden hurja paino johtui. Pehmustus oli vaaht...

Kaksi rokokoo nojatuolia teollisesti verhoiltuna

Tuolien alkuperäinen kunto   Tämä työ olikin sitten mielenkiintoisin tähän astisen koulun aikana. Sain tehtäväkseni kaksi isoa pyökistä tehtyä rokokoonojatuolin runkoa. Rungot olivat majailleet koululla jo jokseenkin aikaa, sillä runkoja ei oltu pintakäsitelty. Edellisen koulun peruja olin tehnyt paljon erilaisia pintakäsittelyjä, joten rungot uskallettiin antaa  huomaani. Kantti ja juutti pois otettuna    Runkoja oltiin aloitettu verhoilemaan sen verta, että niissä oli satulavyöt, juutti ja etureunassa kantti. Purin kaikki pois, koska asiakkaan kanssa oltiin sovittu tehtävän tuolit teollisesti. Sitten alkoin järjetön hiomisprosessi. Rungot olivat kutakuinkin veistotaltan jäljiltä, joten siloteltavaa ja karheita kohtia löytyi. Hion rungot käsin ensin karkeammalla 180 paperilla ja viimeistelin 240 paperilla. Ei riittänyt päivä, eikä pari kunnes sain hiottua rungot hyvän näköisiksi ja tuntuisiksi. Seuraavaksi piti sekoitella vaalea petsi. Sekoitin Herdin...